Het oversteken van het Noordelijke gedeelte van de Atlantische Oceaan wordt gezien als de zwaarste oversteek die je roeiend kunt maken. Slechts weinigen hebben dit geprobeerd en nog minder hebben het gehaald. Waar je op het Zuidelijke halfrond – de Sunshine route – vooral wind en stroming mee hebt, is dat op het Noordelijke gedeelte het tegenovergestelde. Wind tegen of wind op de zijkant van de boot overheerst van wind mee. Hoe de tocht zal zijn en wat wij  – de roeiers – tegen komen, valt niet te voorspellen. Enige dat we weten is dat een goede voorbereiding essentieel is! Benieuwd hoe we ons voorbereiden? Lees het hier! 

Veiligheid, vriendschap & genieten!

We hebben met elkaar afgesproken dat er 3 belangrijke voorwaarden zijn. Als eerste mag niets ten koste gaan van onze veiligheid. Wanneer onze veiligheid in het geding is, gaat het niet door! Ten tweede mag het niet ten koste gaan van onze onderlinge vriendschap en als derde willen we vooral genieten. We beseffen ons dat we deze tocht maar 1 keer in ons leven zullen maken. Alle besluiten in de voorbereiding en op zee worden langs deze 3 uitgangspunten gelegd.

Alleen op zee

Vanwege de hoge golven en de lange afstand is het niet te doen om een begeleidingsboot mee te nemen. Op zee hebben we straks dagelijks contact met ons On shore team die ons begeleidt met de weersvoorspellingen en stromingen. Dat gecombineerd met onze ervaringen op dat moment op zee, bepalen we – in het moment – welke koers we precies gaan roeien.

Contact met het On shore team

Omdat de tocht mentaal zwaar zal zijn, hebben we dagelijks contact met onze coach Frank Rekers die deel uitmaakt van het On shore team. Ook een nautische arts maakt onderdeel uit van dit team en is 24/7 voor ons bereikbaar. In het On shore team zit ook het communicatieteam. Zij monitoren de hele tocht. En houden iedereen, familie en volgers, op de hoogte van onze bijzondere en mooie ervaringen. 

Eten & drinken

Tijdens de tocht zijn we geheel zelfvoorzienend. We hebben voor de volledige reis eten bij ons. Eten gevriesdroogd en verpakt, wat we met water opwarmen en zo eetbaar wordt. Hiervoor hebben we dus water nodig. Zout water genoeg om ons heen! En om hier zoet water van te maken, krijgen we speciale watermakers aan boord. Vier grote kerels die dagelijks flink roeien hebben uiteraard veel calorieën nodig. We moeten dit zorgvuldig plannen. Veel ruimte op de boot om allerlei lekkers mee te nemen is er niet. We zullen straks keuzes moeten maken!

De thuisblijvers

Het gemis met het thuisfront zal groot zijn. Voor ons op zee. Maar ook zeker voor hen die thuisblijven. Hoe we contact met onze dierbaren houden, moeten we nog afspraken over maken.

De voorbereiding van de tocht

In de voorbereidingen hebben we ieder onze eigen specialisatie en dat doen we in buddyparen. Zo zijn er twee navigators, 2 medics, 2 die zich met de communicatie bezighouden en 2 die reparaties kunnen uitvoeren. Dit om te voorkomen dat wanneer iemand uit valt ook zijn expertise uitvalt. In de basis kunnen we allemaal op alle terreinen acteren.

Roeien, roeien, roeien

We roeien in principe in shifts van 2 uur op en 2 uur af. De ervaring van eerdere tochten heeft geleerd dat dit de beste combinatie is om het lichaam te belasten en daarna voldoende te herstellen. In de 2 uur rust wordt de route gecontroleerd, de route ingesteld, onderhoud gepleegd, gegeten, gedronken en in de tijd die over is ook geslapen. Wanneer het weer het niet toelaat om te roeien, blijven we alle vier in het vooronder en achterdek om daar de juiste weersomstandigheden af te wachten. Dit is een moment dat het lichaam in principe extra kan herstellen en er iets meer kan worden gerust.

De finish

Hoe mooi is het als we twee maanden op zee hebben gezeten, vertrokken uit New York weer aan land te komen in onze eigen stad bij hotel New York in Rotterdam. We stellen ons nu al voor dat er grote menigten op de Erasmusbrug en de kades staan. Hoe, wat en wanneer? Horen jullie later!