Onze oceaanroeiboot: Whaleboat
60 dagen lang is onze oceaanroeiboot, ons thuis. Van New York roeien wij haar terug naar huis, naar Rotterdam. Wij roeien in een Whaleboat, die momenteel (januari 2022 – augustus 2022) gebouwd wordt door Koen de Gezelle en zijn team, van het bedrijf Whaleboat, gevestigd in Afsnee, België. Bij de keuze van de boot stonden onze kernwaarden “Veiligheid” en “Genieten” centraal. Veiligheid spreekt voor zich, genieten betreft vooral het comfort aan boord. Zowel tijdens de 2 blokuren die we roeien, als tijdens de 2 blokuren die we rusten. Benieuwd naar onze boot: lees en zie het hier.
10,4 meter aan schoonheid

De Whaleboat is een koolstof-kevlar / schuim / epoxy matrix, vacuüm geïnfuseerde roeiboot. 10,4 meter lang en 1,9 meter breed, bedoeld voor vier tot zes roeiers. De boot heeft drie roeiplekken, wat betekent dat er maximaal drie roeiers tegelijk kunnen roeien. Tijdens onze overtocht zijn er in principe twee roeiers aan het roeien, terwijl de andere twee roeiers rusten. In een blokschema van 2 uur op, 2 uur af. Maar in bijzondere situaties die kortstondig vragen om een hogere roeisnelheid, roeien we met drie roeiers tegelijk en heeft er dus maar één roeier rust. Het blokschema wordt dan 2 uur roeien, 40 minuten rusten.
Naast een prachtig uiterlijk, is de Whaleboat uitermate functioneel. Een lange waterlijn zorgt voor snelheid. En de grootte van de cabines zorgt dat zelfs de langste bemanningsleden comfortabel kunnen rusten, hun lichaam volledig uitgestrekt.
Ontworpen om te roeien

De Whaleboat is speciaal ontworpen als roeiboot. Het ontwerp minimaliseert de impact van wind op alle hoeken van de cabines. Zij is -in tegenstelling tot andere oceaanroeiboten- niet specifiek gebouwd om te roeien met de wind in de rug. Ook bij zijwind en tegenwind kan erin geroeid worden.
Veiligheid voorop

De Whaleboat is volledig zelfrichtend, zelfs zonder ballast. De rol-test overtreft alle simulatie resultaten. Dus bij een kapseizing: geen paniek! Het duurt niet lang voordat de boot weer rechtop staat.
De volledige binnenstructuur van de boot bestaat uit vacuüm geïnfuseerde koolstofvezel sandwich panelen. Twee kielbalken, gecombineerd met schotten, vormen compartimenten. Elk van deze twintig compartimenten is vastgezet aan het dek en aan de romp, waardoor individuele waterdichte zones ontstaan. Zelfs met meerdere gaten in de huid, blijft de boot drijven. Deze extreem onbuigzame en stijve constructie maakt de Whaleboat tot een van de meest zeewaardige en veilige oceaanroeiboten.
Techniek-taal

Robuuste autopilot, bij uitstek geschikt voor de lagere snelheid van oceaanroeiboten. Ontworpen om een veel groter roer te besturen en de koers continu aan te passen. Zonder oververhit te raken of zelfs te verbranden, zoals bij veel andere autopilots het geval is.
Rollenbank zitjes die vanwege hun constructie en verstelsysteem, laterale beweging reduceren. De wielen bevinden zich onder de zitjes, beschermd tegen de directe invloed van het zoute zeewater. De zitjes blijven altijd vastzitten aan de boot, en de druk op de wiellagers is beperkt.
Anatomische roeizitjes ontworpen door een prothese techneut, om de rugpijnen te beperken.
Verzonken oplossing om het zwaard vast te zetten, waardoor het dek schoon en vrij van materiaal blijft. Geen verwondingen aan tenen en voeten door uitstekende delen.
Meer techniek-taal

Revolutionair voet-stuur-systeem dat gebruikt maakt van een wiel in plaats van een roterende voetplaat. Geen knie-ontstekingen en verstuikte enkels tijdens het roeien zonder autopilot.
De achtersteven

Het verlengde cabine oppervlak heeft ruimte voor extra zonnepanelen. Onze Whaleboat heeft 660 Watt aan zonnepanelen. Dit is twee keer zoveel als gebruikelijk voor een oceaanroeiboot. De reden hiervan is een grotere kans op minder goed weer (bewolking / regen) op de Noord Atlantische route. En dus minder zon-uren om de accu’s op te laden.
De achtersteven is tevens licht afgevlakt, om de hydrodynamische surfeigenschappen te optimaliseren. Waardoor de boot tijdens het surfen op een golf, stabieler wordt en de kans op aansnijden van de golf, verkleind wordt.
De kapitein-cabine

Dit is de grootste cabine, gesitueerd aan de achtersteven. Hierin bevindt zich het navigatie- en communicatiecentrum van de boot. Het merendeel van de scheepscommunicatieapparatuur – route plotter en AIS- en de scheepscommunicatieapparatuur – marifoon (draagbaar en vast) en satelliettelefoons- bevindt zich hier. Het accu-managementsysteem met LED-scherm en de waterdichte bedieningspanelen complementeren het geheel. Alle elektrische apparatuur is ingebouwd in waterdichte IP68 boxen. Zelfs in het geval van instromend water, blijft de elektrische apparatuur werken.
Deze cabine biedt tevens een groot slaapcompartiment. De kapitein en zijn plaatsvervanger kunnen hier comfortabel naast elkaar slapen, volledig uitgestrekt, aangezien het matras langer meet dan 2,1 meter.
Alle stuur-componenten en de autopilot zijn ingebouwd onder de vloer en niet in de achterzijde van de cabine. Waardoor volledige benutting van de cabineruimte gegarandeerd is. Op maat gemaakte, robuuste opbergnetten zijn eenvoudig toegankelijk voor alles wat je bij de hand wilt hebben. Onder de vloer bevinden zich ruimere opbergvakken.
De voorplecht – voorcabine

In vroeger tijden de minst fortuinlijke slaapplaats aan boord, in de boeg (het vooronder). Maar in de Whaleboat is ook deze cabine omvangrijk, waar gemakkelijk twee roeiers comfortabel kunnen verblijven. Tevens voorzien van de opbergnetten en opbergvakken onder de vloer.
Meer weten?
